Praca licencjacka w Niemczech

Studia w Niemczech

Znalezienie tematu dla pracy licencjackiej: skupienie się na wysokim stopniu zainteresowania i dobrym nadzorze.

Jeśli chodzi o znalezienie tematu dla pracy licencjackiej, wielu studentów rozpaczy. Jednak ci, którzy pamiętają o kilku kluczowych aspektach i wcześnie rozpoczynają pracę, będą w stanie sprostać temu wyzwaniu.

Na większości niemieckich uniwersytetów studenci mają swobodę wyboru własnego tematu pracy dyplomowej po ukończeniu studiów licencjackich. Podczas studiów studenci biorą pod uwagę przede wszystkim wstępnie ustalone tematy, ale nagle możliwości są nieograniczone. Głowy wielu studentów wypełniają się znakami zapytania i wylewają się w zimnym pocie czoła. 

Podejście krok po kroku

Celem pracy licencjackiej jest udowodnienie studentom, że są w stanie samodzielnie zastanowić się nad kwestią akademicką. Nie mniej i nie więcej. Nie chodzi tu o to, by przebrnąć przez jak najszerszy temat czy wymyślić coś zupełnie nowego. Wręcz przeciwnie: w pracy licencjackiej temat powinien być jasno zdefiniowany. 

W tym kontekście najważniejsze pytanie brzmi: „Co mnie tak naprawdę interesuje? Inspiracją do tego może być wcześniejsza wiedza zdobyta podczas wykładów uniwersyteckich oraz doświadczenie zawodowe zdobyte podczas studiów. Jeśli dostrzegasz szczególnie fascynujący aspekt w ramach tematu, powinieneś najpierw dokonać przeglądu stanu badań. Tylko w ten sposób można określić, co zostało już omówione w ramach tego tematu i gdzie nadal czają się ważne pytania. Ostatecznie wybrany temat powinien różnić się od tych, które zostały już omówione. 

Zadaj właściwe pytania

„Początkowo byłem trochę zaniepokojony, ponieważ nie mogłem znaleźć wielu źródeł dla mojego tematu”, mówi Thomas Düllmann, patrząc wstecz, kiedy po raz pierwszy rozpoczął swoją pracę licencjacką. Düllmann studiował inżynierię oprogramowania na Uniwersytecie w Heilbronn. Rozmawiał z profesorem o tym, co właściwie oznaczała praca akademicka. „Nie tylko badania źródłowe są ważne, ale także logiczny wniosek”, wyjaśnia 26-latek. „Ten punkt należy wyjaśnić na wczesnym etapie, aby nie stracić siebie w źródłach i niepotrzebnie marnować czas”. Dyskusja z profesorem wydziału na wczesnym etapie pomoże uporządkować wstępne pomysły i ustalić, czy temat można podejść do niego w sposób zamierzony. „Studenci muszą zadać właściwe pytania podczas konsultacji”, ostrzega Kai Stapelfeldt, dyrektor zarządzający Studi-Lektor.de. 

Absolwent kierunku zarządzanie biznesem trenuje studentów w końcowej fazie pracy dyplomowej i doradza im, aby dokładnie zastanowili się, jakich informacji potrzebują, aby efektywnie pracować przed sesją konsultacyjną. „Najważniejszym pytaniem jest pytanie o złożoność”, mówi Stapelfeldt. „Profesor musi zastanowić się, czy proponowany temat jest wykonalny dla pracy licencjackiej. Jeśli wybrany temat jest zbyt łatwy, zbyt trudny lub jeszcze niewystarczająco rozwinięty, studenci powinni zostać o tym poinformowani w odpowiednim czasie, aby umożliwić im odpowiednią zmianę tematu. 

Zapoznaj się z sugestiami dotyczącymi tematu, przedstawionymi przez firmy.

Obecnie wiele firm reklamuje własne tematy pracy licencjackiej i magisterskiej – już dawno dostrzegły potencjał tej współpracy ze studentami. Oznacza to jednak również, że firmy ustalają tematy dla studentów studiów licencjackich. Jest to ważna różnica w pisaniu pracy licencjackiej na uniwersytecie. W zasadzie możliwe są aplikacje o charakterze spekulacyjnym, które nakreślą Twój własny temat, choć studenci powinni mieć więcej czasu na przygotowanie się do tego. „Decyzja o tym, gdzie napisać pracę licencjacką, powinna opierać się na temacie”, uważa Düllmann. 

Düllmann doradza studentom napisanie pracy licencjackiej na uniwersytecie, jeśli nie mogą znaleźć firmy, która pozwoli im zająć się interesującym tematem. „W związku z tym, ci, którzy otrzymają ofertę interesującego tematu od firmy, która jest idealnie zlokalizowana w pobliżu i jest skłonna wynagradzać fazę pracy licencjackiej, powinni zdecydowanie skorzystać z tej okazji. Po kilku zapytaniach do przedsiębiorstw regionalnych, Cirosec z siedzibą w Heilbronn zaproponował firmie Düllmann temat, który wzbudził zainteresowanie studentów. Temat został zdefiniowany w krótkich dyskusjach, z płaską hierarchią i dobrym systemem wsparcia, który ostatecznie go przekonał. Warunki zostały określone na piśmie i sporządzono umowę, która obejmowała również prawne wykorzystanie i zastosowanie pracy licencjackiej. 

Naleganie na ścisłą współpracę

Profesor Düllmanna powierzył to stanowisko przełożonemu w firmie i wyjaśnił otwarte pytania. Dbał również o to, aby praca dyplomowa spełniała wymagania akademickie. „Zakres obowiązków w przedsiębiorstwie i treść pracy licencjackiej powinny być jak najwcześniej jasno zdefiniowane”, doradza Düllmann. Pisemne umowy i ścisła współpraca pomiędzy uczelnią a przedsiębiorstwem są bardzo pomocne, ale nie zawsze są one normą. Studenci powinni na to zdecydowanie nalegać, ponieważ tylko w ten sposób mogliby uniknąć wślizgiwania się w rolę stażysty i zaniedbywania akademickiego elementu pracy dyplomowej w czasie pracy w przedsiębiorstwie. Warto również przyjrzeć się specjalnym arkuszom informacyjnym dotyczącym ukończenia pracy dyplomowej, które zostały opublikowane przez kilka uniwersytetów.