Nauka w czasach blokady: jak Covid-19 wpływa na edukację i bezpieczeństwo żywnościowe w Indiach

Decydenci i edukatorzy w innych krajach zareagowali w różny sposób, aby zminimalizować wpływ zakłóceń na uczniów na wszystkich poziomach edukacji. W Chinach, w kraju, w którym często porównuje się Indie, studenci znajdujący się w niekorzystnej sytuacji ekonomicznej otrzymują mobilne dane i subsydia komputerowe, aby przetrwać blokadę. Globalne Partnerstwo na rzecz Edukacji ogłosiło niedawno fundusz w wysokości 250 mln USD, który ma pomóc 67 krajom rozwijającym się (z wyłączeniem Indii) w radzeniu sobie z natychmiastowymi i długotrwałymi przerwami w edukacji spowodowanymi pandemią (GPE 2020). Fundusz ten, który ma być wykorzystywany ze szczególnym uwzględnieniem dziewcząt i ubogich dzieci, ma na celu zachęcanie do inwestowania w zasoby edukacyjne, które dotrą do tych, którzy najprawdopodobniej nie będą w stanie wznowić nauki po ponownym otwarciu szkół.

Również w Indiach wdrożono lokalne rozwiązania kilku rządów stanowych, ale jest jeszcze miejsce na wiele innych. Dzieci Angadwadi w niektórych stanach południowych (Kerala, Telangana, Karnataka i Andhra Pradesh) dostarczały posiłki/suche racje żywnościowe do szkoły, a dzieci Angadwadi w niektórych stanach południowych (Kerala, Telangana, Karnataka i Andhra Pradesh) skorzystały już z nich miliony dzieci i oczekujących matek. Inne środki, w tym pakiety danych dla uczniów, zajęcia nadawane w telewizji i regularne SMS-y/IVR do rodziców na codzienne zajęcia z dziećmi, są obecnie w trakcie realizacji.

Poruszając się naprzód, natychmiastową potrzebą jest rozszerzenie dostępu do pożywnej żywności dla wszystkich dzieci kwalifikujących się do szkolnych programów żywieniowych w całym kraju. Ponadto, przekierowanie lokalnych upraw ogrodniczych do gospodarstw domowych w ramach MDM i ICDS może przyczynić się do poprawy zawartości składników odżywczych i zróżnicowania diety dzieci oraz zapewnić tymczasową pomoc rolnikom poprzez lokalne zamówienia, co okazało się sukcesem w innych kontekstach (Singh i Fernandes 2018).

Wraz z interwencjami w sektorze edukacji potrzebne są również inicjatywy mające na celu złagodzenie skutków ekonomicznych dla ubogich rodzin, aby zniechęcić do korzystania z pracy dzieci, a także mechanizmy monitorowania stworzone w celu zapewnienia, że dzieci pozostaną w szkole, gdy tylko zostaną ponownie otwarte. Istnieje również kwestia stresu psychicznego i traumy, z jaką mogą borykać się małe dzieci, zarówno w wyniku ograniczonej mobilności wynikającej z zamknięcia, jak i stresu ekonomicznego, z jakim borykają się rodziny – kwestia ta pozostaje w dużej mierze nieobecna w obecnym dyskursie. W tym kontekście współpraca między sektorem publicznym, prywatnym i społeczeństwem obywatelskim miałaby kluczowe znaczenie dla edukacyjnej i społecznej rehabilitacji dotkniętych dzieci. Ponieważ zdrowie i gospodarka znajdują się w centrum uwagi, nie można zapominać o kwestiach związanych z edukacją i żywieniem, aby nie zniweczyć ciężko wypracowanych w tych sektorach zysków w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.