7 wskazówek, które pomogą Ci radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym

Czasami jednak radzenie sobie ze stresem może być trudne. Z szacowanym na 20-50% rocznym wzrostem liczby studentów poszukujących pomocy w rozwiązywaniu problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, jest oczywiste, że znajdujemy się pod większą presją niż kiedykolwiek wcześniej. Więc, tutaj na ratunek jest siedem wskazówek, które pomogą Ci przejść przez stresujący okres egzaminacyjny.

Pamiętaj, żeby oddychać

Odkładając na bok kilka minut każdego dnia, aby ćwiczyć techniki świadomości, takie jak ćwiczenia oddechowe, pomaga uspokoić reakcję organizmu na stres. Z kolei to daje czas, aby racjonalnie przemyśleć obawy, które masz, pozbyć się nieprzydatnych wzorców myślowych i umożliwia radzenie sobie z dużą liczbą egzaminów i rozpocząć bardziej skuteczną naukę.

Dobrze się odżywiać, spać i ćwiczyć

Całonocne ciągnięcie, przetrwanie na złej diecie i utrzymywanie minimalnych ilości ruchu w ciągu dnia może zwiększyć objawy lęku. Aby Twoje ciało było w pełni sprawne, upewnij się, że masz 8/9 godzin snu, wystarczająco wolno uwalniające się węglowodany, mniej kofeiny i więcej wody oraz co najmniej pół godziny ćwiczeń dziennie.

Wyznaczanie realistycznych celów

Wyznaczenie realistycznych celów, niezależnie od tego, czy masz kilka tygodni, dni czy godzin przed egzaminem, pomoże Ci spojrzeć na wszystko z innej perspektywy. Akceptacja Twojej sytuacji i praca w ramach tego, co masz maksymalizuje Twoją produktywność bez ryzyka wypalenia się.

Nie rób tego sam

W 2004 r. w artykule naukowym opublikowanym w dziale Lingwistyka i Edukacja stwierdzono, że rozmowa z rówieśnikami jest skuteczną techniką badawczą, ponieważ pozwala ona osobom na lepsze przyswajanie własnych notatek. Ponadto emocjonalne korzyści płynące ze wsparcia społecznego obejmują zazwyczaj lepsze poczucie pewności siebie i autonomii.

Przebiegnij się

Panikowanie przed, w trakcie lub nawet po egzaminie jest powszechne wśród studentów. Jeśli doświadczysz tego w dowolnym momencie, weź sześć głębokich oddechów, nawodnij się, a następnie wróć do problemu, pamiętając o rozbiciu go na kilka łatwych do opanowania kawałków. Pamiętaj, że zazwyczaj istnieje racjonalne rozwiązanie każdego problemu, nawet jeśli nie widać go na pierwszy rzut oka.

Uwierz w siebie

Kiedy nieustannie stajemy w obliczu nowych wyzwań, często zapominamy spojrzeć wstecz na to, jak daleko zaszliśmy i jak wiele już osiągnęliśmy. Biorąc pod uwagę, że dobrze się przygotowałeś, nie powinno być powodu do zmartwień. Dlatego też, doświadczając negatywnej myśli, staraj się ją zastąpić myślą pozytywną. Na przykład, zamiast myśleć „Jeśli nie dostanę co najmniej 4, jestem porażką”, pomyśl „Cokolwiek dostanę, będę dumny z siebie i docenię to, jak wiele już osiągnęłam (osiągnąłem)”.

Porozmawiaj z kimś

Prośba o pomoc nigdy nie jest haniebna. W najbardziej ekstremalnych przypadkach, może to pomóc uratować życie. Podczas zmagań, porozmawiaj z przyjaciółmi, rodziną lub osobistym opiekunem o tym, jak się czujesz. Alternatywnie, nie bój się szukać profesjonalnej pomocy i wsparcia.